Feed on
Posts
Comments

The Riddle of Parsifal: Who is the Redeemer?

In zijn recente publicatie On Human Nature uit Roger Scruton vlijmscherpe kritiek op het moderne sceptische wereld- en mensbeeld en argumenteert hij dat eeuwenoude mythen, religies of kunstwerken nog steeds een wezenlijke inbreng kunnen hebben op ons moderne begrip van wat mens zijn inhoudt. Hij eindigt zijn essay met een verwijzing naar meesterwerken uit de Europese kunst, die als geen andere het thema van schuld en verlossing hebben uitgewerkt: een ervan is Richard Wagners Parsifal.

Op 8 maart 2018 is hij te gast bij de Universiteit Gent, Faculteit Letteren en Wijsbegeerte, op uitnodiging van Prof. Francis Maes (musicologie) en Prof. Bart Vandenabeele (esthetica). Filosofe Alicja Gescinska, bekend onder meer van het Canvas-programma ‘Wanderlust’, zal de discussie nadien in goede banen leiden.

De focus op Parsifal dringt zich onder meer op vanwege de programmering van Opera Vlaanderen. De instelling richt in februari en maart de lens op twee onovertroffen meesterwerken: Pelléas et Mélisande van Debussy en Parsifal van Wagner. Op 9 maart houdt Opera Vlaanderen zijn eigen studiedag, waarbij beide werken worden onderzocht vanuit het standpunt van de theaterpraktijk. De combinatie tussen de filosofische interpretatie van Roger Scruton en de ervaringen op het toneel zorgen voor een unieke confrontatie tussen standpunten, perspectieven en mogelijkheden om kritisch met een controversieel werk als Parsifal om te gaan.

Praktisch

donderdag 8 maart 2018
Blandijn, auditorium 2 (F. Cumont)
aanvang: 17 u.
gratis toegang

Comments are closed.