Feed on
Posts
Comments

Idealab Bricolage-Recyclage (K.U.Leuven) organiseert in samenwerking met STUK Leuven:

Colloquium over en met Black Audio Film Collective

Black Audio Film Collective werd opgericht door een groep van kunstenaars en studenten sociologie en psychologie. In hun prachtige films, experimentele documentaires en poëtische slide shows exploreerden ze tussen 1982 en 1998 thema’s als geheugen, verzet en politieke strijd, post-kolonialisme, onderdrukking, diaspora, ‘black history’ en raciale identiteit. STUK presenteert enkele sleutelwerken van deze zeer invloedrijke, maar in België te weinig bekende beeldenstormers.

* Vrijdag 8 april: 16.00-18.00, STUK

16.00u : screening Handsworth Songs (1986)
17.00u: lezing Kodwo Eshun
17.30: ronde tafel met Trevor Mathison, David Lawson, Lina Gopaul en Claudette Johnson  van BAFC      Moderator: TJ Demos
Aansluitend vernissage van de tentoonstelling

De dag nadien, op zaterdag 9 april, is BAFC te gast op het Feest van de filosofie (STUK)
15.30-16.30: interview met John Akomfrah, door TJ Demos (voor meer info en tickets, zie www.feestvandefilosofie.be)

Kodwo Eshun is een kunstcriticus en filmmaker verbonden aan Goldsmiths College London. Zijn onderzoeksdomein spitst zich toe op raciale identiteit, immigratiestromen en de Afrikaanse diaspora. Hij is de auteur van baanbrekende publicaties over cyberculture, science fiction en Afro-Amerikaanse muziek in o.a. The Guardian, Face, The Wire, Melody Maker en Spin. Zijn belangrijkste boekpublicaties zijn More Brilliant than the Sun: Adventures in Sonic Fiction (Quartet Books, 1998) en het standaardwerk over BAFC (samen met Anjalika Sagar) The Ghosts of Songs. The Film Art of the Black Audio Film Collective (Liverpool University Press, 2007). Daarnaast richtte Eshun in 2002 samen met Anjalika Sagar het kunstenaarscollectief The Otolith Group op dat voor zijn project A Long Time Between Suns vorig jaar genomineerd werd voor de Turner Prize.

TJ Demos is verbonden aan University College London. Hij is een toonaangevende stem in debatten over de relatie tussen politiek en hedendaagse beeldende kunst en de plaats van thema’s als politieke soevereiniteit, migratie en staatloosheid in de artistieke praxis van vandaag. Naast studies over Marcel Duchamp (The Exiles of Marcel Duchamp, MIT Press 2007) en Dara Birnbaum (Dara Birnbaum: Technology/Transformation: Wonder Woman, MIT Press, Afterall Books 2010) publiceerde hij tal van bijdragen in, o.a., de tijdschriften Grey Room, October, Art Press, Artforum.

John Akomfrah, geboren in 1957 in Ghana maar opgegroeid in Londen, was een van de 5 kinderen van Ghanese politieke activisten. Als filmmaker is hij voornamelijk gekend als een van de medeoprichters en vaste leden van Black Audio Film Collective.

Het Idealab “Bricolage-Recyclage” is een groep van jonge onderzoekers uit de departementen kunstwetenschap, culturele studies, literatuurwetenschap, wijsbegeerte en antropologie van de KU Leuven. Het Idealab is een denkplatform dat werkt rond de thema’s bricolage en recyclage. Die concepten doorkruisen verschillende terreinen: het dagdagelijkse, het artistieke, het filosofische, het maatschappelijke, het ecologische, het economische en het politieke en vormen vanaf het begin van de 20ste eeuw een inspiratiebron voor denkers uit al deze domeinen.

Dit Idealab wordt gesteund en gefinancierd door de Academische Stichting Leuven.

Locatie: STUK LEUVEN
Naamsestraat 96, B-3000 Leuven
016 32 03 00
www.stuk.be

Comments are closed.